2016. március 10., csütörtök

Socca



1. -1,5 bögre csicseriborsó liszt
-1 dl olíva olaj
-1 bögre növényi tej
-sót, borsot
-fűszereket ízlés szerint, nálam most: tárkony, oregánó

Ha mindent összekeverünk, egy sűrű tésztát fogunk kapni, amit hígíthatunk még növényi tejjel, a lényeg, hogy kb. palacsinta tészta szerű legyen.
Egy tapadásmentes serpenyőt vékonyan kikenünk kókusz olajjal, majd a masszánkat beleöntjük. Én legközelebb megfelezem a tészta adagot, és két vékonyabb lepényt fogok sütni, mert így elég lassan sül.
Addig sütjük, míg az alja már jól megpirul, ekkor óvatosan megfordítjuk, és sütjük a másik oldalát is egy darabig.
2. A Socca (vagy Farinatanak is nevezik) Nizzából származó, azaz francia csicseriborsós kenyérlepény. Tésztája sokban hasonlít az indiai konyha Pudla Besanjára, s bár nálam nem múlja felül, de ez a tészta is jó szórakozást jelent számomra finom végeredménnyel.
Félig időigényes, félig pedig pont nem az. Azért időigényes, mert jó, ha áll a tészta, tehát jó, ha előre átgondolod aznap azt akarsz enni. Mint sok ételnek ennek is jól áll a kora, azaz jó, ha áll 8-12 órát, ahogy kijön a lépés, csak finomabbá teszi, összeérnek az ízei. Persze csináltam már prompt is, de az kevésbé volt ízletes. Ha reggel pár szabad percemben előkészítem a tésztát, majd otthagyom a konyhapulton, délután bedobom a sütőbe, este pedig már fogyasztható. Viszont, mivel sütőben sütöm, kevesebb időbeli ráfordítással készül el, mint a Pudla Besan. Bár olvastam olyan receptet is, amiben palacsintaként kisütik, nekem pont ez tetszik benne, hogy nem kell mellette strázsálnom, míg kisül.
A neten keringő receptek közül nekem az alábbi mixelt verzió ízlett a legjobban. És persze mivel a lisztjeimet sorra kipróbálom velük, a vöröslencseliszttel és a zöldborsóliszttel is nagyon-nagyon finom. Mással nem próbáltam még, de lehet van amivel még nagyon finom. :)
Hozzávalók:
1 pohár (150g) liszt (csicseriborsó, zöldborsó, vöröslencse)
1 pohár (250ml) víz 
2 evőkanál kókuszolaj
só ízlés szerint (nálam ez 1 kiskanál)
fűszer minden mennyiségben! Na itt tényleg mindent bele lehet szórni, amit csak gondoltok. Csicseriborsónál kötelező a kömény, őrölve, vagy egészben, kinek hogy. De apróra darált vörös-, lilahagyma is nagyon finom benne, illetve én a fagyasztott zöldfűszer keverékemből szoktam nagyobb mennyiséget belekeverni. Ebben snidling, rozmaring, kakukkfű, s mi szem szájnak ingere van benne, szóval csak bátran eresszétek el a fantáziátokat!
Elkészítés:
Ez annyira egyszerű, hogy bátran kezdő szakácsok is megpróbálkozhatnak vele! Mindent összekeverünk, csomómentesre, és csak hagyjuk állni. Ahogy írtam ez a veleje az egésznek! Nyári nagymelegben ugyan még nem próbáltam, de akkor lehet inkább a hűtőben hagyom állni. Én, egy sütőpapírral bélelt pizzatálcába szoktam beleönteni, amikor úgy gondolom eleget állt, és 200 fokos légkeveréses sütőben kb 20 perc alatt sütöm ki, de szoktam nézni, hogy picit sült legyen már a teteje.  Ha a széle már ropogósra sült, akkor nagyon fini! Nekem picit vastagabb ebben a tálcában, mint a hagyományos, amit inkább már chips-es, de így nagyon finom kencével. 
Ennyi lisztből az egész CH-ja 75gramm, mi négyfelé vágva szoktuk enni, kevesebb mint 20g CH-t tartalmaz. darabja. Hagyományosan sok apró darabra felvágva fogyasztják, kinek kedve szerint! Eddig még maximum 3 napig tudtam tárolni, mindig előbb elfogyott! És ami a Pudla Besanra is vonatkozik, de ott elfelejtettem megemlíteni, melegen egy kis Gheevel is nagyon fini!

3


Hozzávalók:
- 1,25 csésze* csicseriborsó liszt (*~2,5dl)
- 1 csésze víz
- 1,5 ek olíva olaj
- pici só, oregánó
- 1 kk. méz


Feltét:
- 1 érett avokádó
- 1 zöld csípős paprika
- koktél- és lukullusz paradicsomok
- lilahagyma
- friss bazsalikomlevelek
- grana padano sajt forgácsok

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése